Verkeersbesluit tijdelijk instellen verkeersmaatregelen aan het Zandpad te Breukelen en Maarssen

Redactie Breukelennieuwsvandaag.nl

Bij ons lees je alle bekendmakingen en welke vergunningen worden en zijn verstrekt in Breukelen.

Aanvraag Verkeer | Organisatie en beleid

De ingediende aanvraag voor luidt als volgt:

Verkeersbesluit tijdelijk instellen verkeersmaatregelen aan het Zandpad te Breukelen en Maarssen

Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht besluiten tot het tijdelijk instellen van diverse verkeersmaatregelen aan het Zandpad. De maatregelen omvatten het invoeren van eenrichtingsverkeer ter hoogte van de barrière nabij Gunterstein in de richting van Maarssen, en het instellen van een verkeersregelinstallatie (VRI) nabij de Machinekade te Maarssen. Deze maatregelen worden getroffen om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen, daar waar de staat van de beschoeiing acute gevaarzetting voor gemotoriseerd verkeer oplevert. Dit verkeersbesluit is van kracht totdat de gevaarzetting is verholpen; in ieder geval voor een periode langer dan vier maanden.Wettelijke grondslagHet besluit is gebaseerd op:I.Art. 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW1994) stelt vast dat de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op wegen in gemeentelijk eigendom bij het college van burgemeester en wethouders ligt. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de directeur ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de teamleider Beheer Openbare Ruimte;II.Art. 15 lid 1 van de WVW1994 stelt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;III.Art. 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) stelt dat het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;IV.Art. 24 BABW stelt dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie. Overeenkomstig met dit artikel heeft er integraal overleg plaatsgevonden;V.Art. 34 BABW stelt dat verkeerstekens & -maatregelen zoals benoemd onder III. geplaatst kunnen worden voor de duur van, in dit geval, de gevaarzetting;VI.Art. 35 BABW stelt dat de verkeerstekens & -maatregelen onder art. 34 BABW zonder verkeersbesluit geplaatst kunnen worden wanneer deze in direct verband staan met de gevaarzetting;VII.Art. 37 BABW stelt dat het verkeersbesluit verplicht is, indien de maatregel van langere duur is dan vier maandenMotiveringI.Lid 1a. Het verzekeren van de veiligheid op de weg;II.Lid 1b. Het beschermen van weggebruikers en passagiers;III.Lid 1c. Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;IV.Lid 2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Staat van kunstwerkBeschoeiingsonderzoek naar de Vechtoever heeft aangetoond dat het belasten van de oevers en bermen op de locaties van de maatregelen niet langer verantwoord is. Door de slechte staat van de beschoeiingen kan de dragende functie hiervan niet langer worden gegarandeerd. Overwegende dat gemotoriseerd verkeer elkaar passeert door middel van het gebruiken van de berm, wat nog meer draagkracht van de beschoeiingen vraagt, zijn er beschermende maatregelen nodig tegen potentieel instortingsgevaar van deze beschoeiingen. Daarom wordt de berm en een gedeelte van de rijbaan op deze twee locaties per direct afgeschermd voor gemotoriseerd verkeer.Locatie maatregelenAls gevolg van het afschermen van de berm en een deel van de rijbaan, neemt de beschikbare ruimte voor gemotoriseerd- en langzaam verkeer af. Zij kunnen elkaar op deze locaties niet langer zonder hinder passeren. Hierom zijn op beide locaties maatregelen nodig om het verkeer te reguleren. De locaties van deze maatregelen zijn inzichtelijk gemaakt in bijlage 1.Locatie MaarssenTer hoogte van de Machinekade wordt de verkeersafwikkeling geregeld door middel van een verkeersregelinstallatie (VRI). Hiermee kan al het langzaam- en gemotoriseerd verkeer elkaar om de beurt passeren, zonder hinder van elkaar te ondervinden. Daarmee is de veiligheid van weggebruikers gewaarborgd.Locatie BreukelenAanvankelijk is overwogen om deze locatie ook te voorzien van een VRI, of om éénrichtingsverkeer van Maarssen naar Breukelen in te stellen. Deze maatregelen geven echter te veel terugslag op het achterliggend wegennet in het centrum van Breukelen. Hierdoor ontstaan lange wachtrijen welke terugslaan tot aan de kruising Brugstraat-Dannestraat, en de kruising Brugstraat-Laan van Gunterstein/Zandpad. Dit komt de verkeersdoorstroom van het centrumhart en van het vaarverkeer over de Vecht niet ten goede, waardoor sprake zou zijn van onevenredige hinder van een vrije doorstroom van verkeer. Hierdoor ontstaat verdringing van kwetsbare verkeersdeelnemers, en neemt daarmee de verkeersveiligheid af. Daarom is gekozen om op deze locatie éénrichtingsverkeer in te voeren. Het éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd ter hoogte van de Laan van Gunterstein over het Zandpad in de richting van Maarssen. Door het éénrichtingsverkeer richting zuid te laten lopen, wordt de situatie voor langzaam- en gemotoriseerd verkeer overzichtelijker en verbetert de doorstroming op het kruispunt. Hiermee wordt de veiligheid en zichtbaarheid van langzaam verkeer gewaarborgd.Hinder voor bewonersVoor bewoners aan het Zandpad betekent de tijdelijke afzetting dat zij Breukelen kunnen bereiken door het nemen van de fiets, of door gebruik te maken van de hoofd-ontsluitingsstructuur (N402). (tijdelijke) Ontheffingen op de maatregelen in kwestie, behoudens voor hulpdiensten, verlenen wij niet. Een uitzondering op dit uitgangspunt zou ten koste gaan van de veiligheid welke wij juist willen garanderen met deze maatregel. Er is te weinig obstakelvrije ruimte beschikbaar, ook wanneer een enkele bewoner de barrière in tegengestelde richting zou passeren. Hierdoor neemt de congestie op het kruispunt toe, waarmee overlast en onveiligheid voor overige weggebruikers ontstaat. Gelet op al het bovengenoemde zij wij van oordeel dat de mogelijke hinder niet onevenredig is in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen en dat wij in de belangenafweging daaromtrent een groter gewicht hebben mogen toekennen aan het belang van verkeersveiligheid. Het besluit wordt formeel ingetrokken zodra de noodzaak voor deze maatregelen is verholpen.BesluitGelet op al het voorgaande, nemen burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht het volgende besluit:1Het tijdelijk (in ieder geval voor de duur van de gevaarzetting) instellen van eenrichtingsverkeer op het Zandpad ter hoogte van de kruising met Laan van Gunterstein in de richting van Maarssen.1.1Dit besluit kenbaar te maken door middel van het plaatsen van het verkeersbord C03 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, ter hoogte van de Vechtbrug richting Maarssen.1.2Het bord C02 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen bij de barrière op het zandpad, komend vanaf zuidelijke rijrichting.2.Het plaatsen van een verkeersregelinstallatie aan het zandpad nabij de Machinekade.Bijlage 1 Indicatieve locaties verkeersmaatregelenNamens het college van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht, P. HorstmanManager BORStichtse Vecht, 30 juli 2024VRAGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUITBent u het niet eens met het besluit of is het besluit onduidelijk? U kunt ons dan bellen. Een medewerker van de gemeente neemt het besluit dan graag met u door. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. U kunt ons bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 17:00 uur op telefoonnummer 14 0346. Let op: wacht niet te lang met contact opnemen want de termijn waarbinnen een bezwaarschrift moet worden ingediend loopt gewoon door.Komen we er samen niet uit of wilt u liever geen persoonlijk contact? U kunt dan een bezwaarschrift indienen.BEZWAARAls u een bezwaarschrift wilt indienen, doe dat dan binnen de wettelijke termijn van zes weken na de publicatiedatum van dit besluit.Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij burgemeester en wethouders. U kunt online bezwaar maken, zie www.stichtsevecht.nl/bezwaar. Het adres voor het indienen van het bezwaar op papier is postbus 1212, 3600 BE te Maarssen.In het bezwaarschrift moet ten minste het volgende staan:•de dagtekening;•uw volledige naam- en adresgegevens;•uw handtekening;•een omschrijving van het besluit waar u het niet eens mee bent; en•de reden(en) waarom u het hiermee niet eens bent.We vragen u om ook een kopie van het besluit waar u het niet mee eens bent aan uw bezwaarschrift toe te voegen.Het indienen van een bezwaarschrift schort het besluit waartegen u bezwaar hebt gemaakt, en de eventuele gevolgen ervan, niet op. Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u vooruitlopend op de beslissing hierover om een voorlopige voorziening vragen. Dit doet u door middel van een verzoekschrift aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen. Postbus 16005, 3500 DA te Utrecht. U stuurt een kopie van het bezwaarschrift en het besluit waartegen u bezwaar maakt met uw verzoekschrift mee. In uw verzoekschrift geeft u aan waarom u een spoedeisend belang bij de voorlopige voorziening hebt. Aan deze procedure zijn kosten verbonden.U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

De gehele aanvraag is ook via deze link te vinden op de website van de overheid.

Hebben de buren een akkoord gekregen vanuit de gemeente op hun bouwplannen maar ben je het hier niet mee eens? Dan kan je binnen 6 weken na de goedkeuring bezwaar aantekenen. De gemeente moet het verzoek dan nogmaals bekijken. Wordt dan alsnog de vergunning verstrekt dan kan je nog een beroep aantekenen bij de rechtbank. Het beste is natuurlijk om in contact te zijn met je buren en het bespreekbaar te maken.

Share this article

  1. Bekendmakingen breukelen
  2. Verkeer | Organisatie en beleid

Bekijk meer bekendmakingen